Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Transport suchou i mokrou nohou, jakožto i vzduchem.
Odpovědět
Uživatelský avatar
devlop
Příspěvky: 3748
Registrován: 22.09.2014 19:52
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od devlop »

Kdy už tohle skončí...to přeci nemůže myslet vážně... :roll:
Uživatelský avatar
Ulfhednar
Příspěvky: 2584
Registrován: 09.06.2020 14:24
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Ulfhednar »

Číst 10x lži, bláboly bez jazykové struktury, urážky a popírání existence termodynamickych zákonů vyžaduje míru tuposti a masochismu, kterou nedisponuji a má ji tu jen jeden diskutující.

Znovu: Vámi postovaný link NEOBSAHUJE potvrzení vašich lží. Tečka.

Vuz stojící v koloně nepotřebovává na chlazení či topení "téměř žádnou energii", navzdory implementaci zařízení, které Korejci používají již delsi dobu.
Óðinn á yðr alla
Uživatelský avatar
Ulfhednar
Příspěvky: 2584
Registrován: 09.06.2020 14:24
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Ulfhednar »

Óðinn á yðr alla
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od dracekvo »

Nějak jsem nechtěl reagovat tady do těch výpadů.
Každej se tu něčím ohání, ale čísla nedá.
Kolona pro dnešní elektromobil s TČ a +50kWh baterkou není problém. Pokud samozřejmě nejedete na "výpary".
Pokud se interiér nahřeje, tak už pro jeho udržení není potřeba takový výkon. Hlavně když se nejede a celé se to neochlazuje prouděním vzduchu okolo.
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/au ... f6b220ee8/
Taky jak už bylo zmíněno můžu zapnout vnitřní cirkulaci, takže nebudu ohřívat studený vzduch z venku, ale jen ten v kabině. Sice budu mít zapocené okna, ale to mi v koloně moc nevadí. Stačí jednou za čas přepnout a nechat si nasát čerstvý vzduch.

jen pro úplnost tyto auta nemají tepelné čerpadlo. Takže auta s větší baterkou a TČ na tom budou ještě lépe. Je samozřejmě otázka do jaké teploty bude TČ mít nějaký přínos. Co vím od lidí, kteří mají lepší auto, tak hodinová spotřeba okolo 0° je cca 0.7kWh.
Každopádně jak furt tvrdím. Nechápu proč tam výrobci nedávají možnost příplatkového nezávislého topení pro zimní dojezd bez omezení. Ta věc automobilky musí stát pakatel. Sám jako obyčejný člověk jsem nové topení kupoval za 15 tis na německém ebay včetně kompletní zástavbové sady a s obousměrným dálkáčem.
Se spotřebou 0,5l/hod, by taková věc s 10L nádrží vydržela topit 20 hodin.
Sám protopím za zimu asi 30l benzínu. A to nahřívám interiér 2x za den.

Ale samotnému se mi nabízí otázka. Nemělo by se do účinnosti spalovacího motoru započítávat také teplo, které se využije pro vytápění interiéru? Pokud vím, tak s tím nikdo nikdy neoperoval.
Naposledy upravil(a) dracekvo dne 07.07.2021 19:32, celkem upraveno 1 x.
steve_michalik
Příspěvky: 219
Registrován: 25.02.2020 15:27

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od steve_michalik »

A nechceš Alstratte udělat test pro nás hloupé vidláky z Čech? Nech svoji Teslu pěkně hodinu nahřát na poledním sluníčku. Pak odečti stav baterie a nech hodinu běžet klimu na nějakou rozumnou teplotu. Pak opět odečti stav baterie. Jako bonus můžeš přidat pár měření teploty interiéru. Výsledky nám sem napiš. Tím nás přesvědčíš daleko více, než PR bláboly z netu.
Uživatelský avatar
devlop
Příspěvky: 3748
Registrován: 22.09.2014 19:52
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od devlop »

steve_michalik: Alstrat ti napíše, že si to máš vygooglit a že není tvůj sluha (viz jeho odpověď na mé dotazy, nijak ho nenapadám, jen cituji jeho slova), aby tohle pro tebe a nás zkoušel a ztrácel svůj drahocený čas. :lol: Případně, zajeď si teslu do Prahy půjčit za pouhých 6000Kč na den. Co ti má kdo ZDARMA zjišťovat a psát své zkušenosti se svým vozem, takhle to v americe nefunguje.
Uživatelský avatar
Ulfhednar
Příspěvky: 2584
Registrován: 09.06.2020 14:24
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Ulfhednar »

Dracek: jo, to jsem si také říkal, že to, co je na jednu stranu odpad a neefektivita spalovacího motoru je něco, na co elektromobil musí spotřebovat elektřinu. Samozřejmě na Madeiře nebo na Kanarech se to moc neprojeví. Ale u nás auta topí, nebo klimatizuji po většinu roku. Takže rozdíl cca 35 vs cca 90% se o něco sníží. K tomu ztráty na nabíječce (čím rychlejší nabíjení, tím větší, až do 25%) a při přenosu energie.
Jinak úsporný způsob ventilace, jaký popisujete (s orosenými okny) není zdravý ani pro osadku auta, ani pro auto samotné, ani pro bezpečnost provozu (když je potřeba se rychle rozjet).
Četl jsem velké arktické testy Porsche Taycan (což není lowendový model...), protože se dělaly v lokalitě, kde jsem opakovaně stravil super dovolenou, a Porsche na nich demonstrovalo, jak pokročili s použitelností EM v zimních podmínkách. Hromada sebechvály, marketingové kecy... A v závěru drobná poznámka, že v zimě je dobře mít Taycana přes noc v teplé garáži nebo na kabelu...
Hi-Luxy, L200, RAVky a Nivy, co tam tvoří většinu vozového parku mají běžné zapadlé v závěji a neřeší to.

Devlop: takhle stručně to nenapíše, nekřivděte mu. ;)
Óðinn á yðr alla
Uživatelský avatar
bacil
Příspěvky: 2925
Registrován: 29.10.2013 15:56

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od bacil »

Doplňuji Faba. Tepelné čerpadlo přesuvá teplo z bodu A do bodu B za účasti další energie, která se promění v další teplo.

Příklady tepelných čerpadel
- absorpční lednička
- adsorbční lednička
- lednička kompresorová
- lednička peltierová
- klimatizace
Levná dezinfekce: viewtopic.php?p=217870#p217870
Ozon 2,5ppm/30min: https://rozpad.cz/viewtopic.php?p=216273#p216273
UVC 60J/m2, peroxid 1 minuta 0,5-6% roušky, 0,5% na všechno
tom384
Příspěvky: 467
Registrován: 10.05.2020 14:05

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od tom384 »

Ulfhednar píše: 07.07.2021 20:11 ... K tomu ztráty na nabíječce (čím rychlejší nabíjení, tím větší, až do 25%) ...
Muzes to nejak ozdrojovat? Rychlonabijecka 100kW s ucinnosti 75% by musela mit 33kW chladic coz jsem si nikde nevsim. Osobne si myslim ze ztraty pri tomhle nabijeni budou nasobne nizssi, odhadem do 5ti kW.
Uživatelský avatar
Ulfhednar
Příspěvky: 2584
Registrován: 09.06.2020 14:24
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Ulfhednar »

Zkusím najít, až budu u počítače. Bylo to snad někde na Oslu. Maně mě napadá, že to možná bylo v nějakém textu srovnávajícím energetickou hustotu fosilních paliv a "baterek". Pak to mohlo být v části srovnávající rychlost "tankování" a mohla to být maximální hodnota pro teoretickou nabíječku, srovnatelnou se stojanem na pumpě (MW). To by pro praxi EV význam (ještě dlouho) samozřejmě nemělo.
Óðinn á yðr alla
steve_michalik
Příspěvky: 219
Registrován: 25.02.2020 15:27

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od steve_michalik »

https://www.fs.cvut.cz/verejnost/pr-med ... omobilito/

Viz kapitola dobíjení. Ztráty 10-25% jsou při pomalém! dobíjení. Ztráty nejsou jen v samotné nabíječce, ale ohřívá se vše a do několika metrákové baterky se vejde tepla dost.
Uživatelský avatar
Foxy
VIP
Příspěvky: 534
Registrován: 13.10.2012 18:39
Bydliště: Jižně od Prahy

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Foxy »

Elektromobil má výfuk v elektrárně.

Hrubým odhadem: celková účinnost spálení jednotkového množství zemního plynu v řetězci elektrárna - přenosová soustava - ztráty nabíjením - účinnost samotného elektrochemického akumulačního procesu - ztráty v trakčním systému bude výsledně horší než celková účinnost přímého spálení stejného množství zemního plynu (CNG) v automobilu klasické konstrukce.

Rád bych se mýlil... :-(
Když je zle, je to vlastně fajn, protože by mohlo být i hůře.
Když už je tak zle, že horší už to být nemůže, je to vlastně fajn, protože pak už může být jen lépe.
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4364
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od bivoj »

tom384 píše: 08.07.2021 7:54 ...Osobne si myslim...
Nemysli. Počítej.

Všem doporučuji ten výše postovaný odkaz od steve_michalik, zkopíruji ho sem ještě jednou, výrazněji:

KAM KRÁČÍŠ, ELEKTROMOBILITO?

(I když pro některé jedince tam bude asi příliš mnoho vzorečků, kterým nebudou rozumnět...)
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
tom384
Příspěvky: 467
Registrován: 10.05.2020 14:05

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od tom384 »

steve_michalik píše: 08.07.2021 8:45 https://www.fs.cvut.cz/verejnost/pr-med ... omobilito/

Viz kapitola dobíjení. Ztráty 10-25% jsou při pomalém! dobíjení. Ztráty nejsou jen v samotné nabíječce, ale ohřívá se vše a do několika metrákové baterky se vejde tepla dost.
Tak pokud se tvrzeni o ztratach pri nabijeni opira o mereni ADAC z vyse uvedeneho linku, tak nejde o ztraty v nabijecim cyklu, ale o to jak moc keca palubni pocitac. Uznavam argument ze jista cast ztrat se muze akumulovat do ohrati ruznych casti celeho systemu, Ale 33kW je 33kW. Za 5min mas svechno ohrate na provozni teplotu a pak uz musis teplo dostat ze systemu ven. A to stejne rychle jak ho tam dodavas. Takze vykonem 33kW. Nikdy jsem elektromobil nedobijel, takze jen odhaduju podle dizajnu nabijecich stanic ze tohle cislo neni realne.
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4364
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od bivoj »

tom384 píše: 08.07.2021 9:29 ...jen odhaduju...
Jak už jsem napsal výše, neodhaduj! Počítej! A ber ohled především na proměnnou t
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
tom384
Příspěvky: 467
Registrován: 10.05.2020 14:05

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od tom384 »

bivoj píše: 08.07.2021 9:23
tom384 píše: 08.07.2021 7:54 ...Osobne si myslim...
Nemysli. Počítej.
Moje doporuceni je vic premejslet. Rozhodne to neuskodi.

EDIT:
Vypocet ucinnosti nabijeni:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6804281/

Hledal jsem i nejaka data o ucinnosti nektere z nabijecek, bohuzel jsem zatim nic nenasel. Treba nekdo doplni.

EDIT2:
Datasheet k ABB nabijecce uvadi ucinnost lepsi jak 95%.
https://insideevs.com/news/437592/abb-2 ... ers-japan/

Takze ztraty 4kW v baterce a 5kW v nabijecce. A to je jen pro pripad rychlonabijeni.
tom384
Příspěvky: 467
Registrován: 10.05.2020 14:05

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od tom384 »

Edit 3:

Neda mi to.Mam jeste jedno upresneni.
Tesla clanky 4680 maji vnitrni odpor 3mohm, kapacita 9Ah. Ztratovy vykon 0.24W na clanek pri nabijeni 1C. V battery packu je jich 3000, takze celkovy ztratovy vykon 730W. To jsme na hodnote ucinnosti nabijeni lepsi jak 94% (>95nabijecka, >99% samotny clanky).
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4364
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od bivoj »

1. Nevěř všemu co je na papíře VÝROBCE (protože je to spočítáno pro naprosto optimální laboratorní podmínky, kterých v praxi nelze nikdy dosáhnout). Navíc takto jednoduše se ztráty na akumulátoru fakt počítat nedají...
2. Nezapomínej také započítávat veškeré další prvky, na kterých ztráty vznikají (nabíjecí kabely, zásuvky, nabíjecí elektronika auta (+její vlastní spotřeba) atd.)
3. Když už tedy tak moc věříš v to, co deklaruje výrobce, tak pak nechápu, proč na druhou stranu nevěříš reálně změřeným údajům z článku. Jen proto, že se to "nehodí"?
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
tom384
Příspěvky: 467
Registrován: 10.05.2020 14:05

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od tom384 »

1) Jak ovlivnuji laboratorni podminky vnitrni odpor clanku?
2) Ja uz se snazil dost. Jesli mas potrebu vypocet upresnit tak sem prosim hod svuj vypocet pro kabel,zasuvku, nabijeci elektroniku. Podle me to dude do 100W (zase jen odhad. ty ja mam rad, zvlast kdyz mi to zatim perfektne vychazi)
3) Nevim na co narazis. Zkus byt konkretnejsi.
Uživatelský avatar
devlop
Příspěvky: 3748
Registrován: 22.09.2014 19:52
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od devlop »

Ten článek co postoval Bivoj je krásně zpracovaný. Především výpočty z přístupu craddle to grave - tedy kdy je započítávána do emisí CO2 i výroba elektromobilu, výroba baterie a ztráty při nabíjení. Bude mne hodně zajímat, s čím příjdou zastánci teorie elektromobilismu, aby tato data rozporovali :chuckle (že by letáčky a katalogy od prodejců elektroaut v autosalonech?)

z článku:
"Z výsledků je zřejmé, že v podmínkách ČR do přibližně 130 000 najetých km (cca 9 až 13 let provozu) má elektromobil vyšší emise CO2 než automobil s benzinovým motorem a přibližně do 250 000 km (cca 17 až 25 let) má vyšší emise CO2 než automobil s dieselovým motorem. Za předpokladu, že po ukončení záruky na baterii, tj. obvykle po 160 000 km dojde k výměně baterie (na obrázcích naznačeno tenkou zelenou čarou), bude elektromobil téměř vždy emisně horší do přibližně 250 000 km než automobil s benzinovým motorem a automobil s dieselovým motorem nebude elektromobilem překonán z hlediska emisí CO2 prakticky nikdy.

Tím, že se podle platné legislativy započítávají jen emise z provozu vozidel (emisejízda) a vše ostatní se opomíjí lze dosáhnout uhlíkové neutrality, ale jen na papíře, nikoliv ve skutečnosti.
"
Odpovědět