mercedes777 píše: ↑23.05.2022 23:00
Vzdyt jsem to rikal, ze jsou odbornici k hovnu!!!
Toto jsem nasel na NETu, popis k tem akumulatorum:
Lithium Yttrium High Power Battery LiFeYPO4 (12V/40Ah) - Originální Winston baterie produkt WB-LP12V40AH (dříve ThunderSky TS-LP12V40AH, Thunder-Sky TS-LP12V40AH) - kapacita 40Ah - rozměry 225×125×208 mm
POZNÁMKA:
Monolitické 12V baterie nemají uvnitř žádné PCM (žádnou elektroniku). Skládají se z jemně vyvážených buněk s identickou perfomákou. Baterie musí být spravována a provozována jako jeden monolitický 12V blok. Nedoporučujeme provoz v sériovém připojení. Pro systém s vyšším napětím 24/36/48V a více doporučujeme použít Single cells 40Ah + BMS123Smart
Tyto baterie jsou vhodné pro všechny trakční aplikace včetně elektrických vozidel. Plně vyhovuje i pro stacionární aplikace - jako je skladování energie.
Také možné použít pro spouštění spalovacích motorů. V Zásadách nevyžadují pro použití LP 12V baterií pro startování žádnou speciální elektroniku, ale je velmi důležité udržovat min. a max. napětí, proto doporučujeme použít jakoukoliv indikační jednotku napětí, o které budete informováni o aktuálním napětí. To je důležité zejména pro časté startování. Doporučujeme použít nějaký jednoduchý automobilový voltmetr.
Nabízíme indikační voltmetr PROM-VOLT
Neexistuje žádný samovolně vypouštěcí efekt.
Lze dobít v jakémkoli stavu výboje - žádný paměťový efekt
LiFePO4 je velmi bezpečná technologie, ne spontánní spalování, nereaguje s vlhkostí ani s kyslíkem.
Z technického popisu tedy vyplívá, že balancer uvnitř paketu není. To umožňuje velké vybíjecí proudy
V popisu se uvádí, že je množné je použít jako startovací baterie bez jakékoliv úpravy
Dementi sami nevi co prodavaji!! Meli by je majitele vyrazit na hodinu! Asi proto, ze ti dementi tu firmu nevlastni a je jim jedno jak se prodava!
U lifepo4 baterie je nutné hlídat napětí jednotlivých článků. Pokud se nehlídá/ nebalancuje se články baterie dříve či později rozejdou a ten nejslabší odejde. Poté, co se vnitřně vyzkratuje jeho napětí klesne na nulu a rozdělí se mezi zbývající články. Výsledkem je řetězová reakce.
Uvedu příklad: 4 články, nabíjení na 14,4V. Na 1 článek napětí vychází na 3,6V. Je to sice už na horní hranici (pro maximální životnost se doporučuje nabíjet na max 3,45V), ale ještě v limitu datasheetu.
Během nabíjení se nejslabší článek nabije jako první a jeho napětí začne růst. Dopadne to například takto 3x 3,40V + 1x 4,20V. Článek s napětím 4,20V odejde a v tu chvíli máme 14,4V÷3. To je cca 4,8V na článek. Destrukce je neodvratná.
Proto se k li bateriím dává BMS. Ta v případě překročení nastavených hodnot baterii odpojí od nabíjení. Startér auta bere několik set A, nevím jestli je tak výkonná BMSka k dispozici.
A k lifepo4 bateriím se váže ještě jeden problém. Pokovování elektrod lithiem při nabíjení při teplotách pod bodem mrazu. Baterie se tím nevratně zničí a ztratí kapacitu a změkne.
Když jsem začínal se soláry jsem si neznajíc tento problém takto zničenou lifepo4 baterii koupil. Články o kapacitě 200Ah měly kapacitu tak 80Ah a přestože měly být schopné dát proud až 600A ve finále zvládaly dát tak 20A. Při větší zátěži jejich napětí prudce klesalo. Průměrně o 0,1 V na každých 10A zátěže pro jeden článek 3,3V.
Proto se lifepo4 baterie používají u motocyklů, na kterých se zpravidla v zimě nejezdí. Proto tam tento problém s pokovením elektrod zpravidla nenastane. Ale u auta, které musí fungovat i v zimě je to prostě špatně. Lifepo4 třeba startovací proud zvládne dát, ale v okamžiku kdy ho za mrazu začne alternátor dobíjet je po něm. Je to otázka jen několik sekund.
Koukej tak, aby jsi viděl.